Angajarea cetatenilor straini
In prezent, Romania se confrunta cu un numar crescut de cetateni romani care aleg sa-si caute oportunitati de munca in afara tarii, ceea ce duce la un numar semnificativ de posturi vacante. Ca urmare, angajatorii din Romania se indreapta spre alte tari pentru a compensa lipsa de personal, rezultand intr-un numar record de avize acordate strainilor care obtin permise de munca in tara.
In acest text vom detalia pasii pe care ar trebui sa ii urmeze un angajator roman in momentul in care doreste sa angajeze cetateni straini.
Cetatenii straini care doresc sa lucreze in Romania trebuie sa indeplineasca anumite conditii si sa obtina anumite documente legale.
Conditii de angajare a cetatenilor straini
In conformitate cu prevederile art. 36 din Codul Muncii, cetatenii straini si apatrizii pot fi angajati prin intermediul unui contract individual de munca, sub conditia obtinerii autorizatiei de munca sau a permisului de sedere in scop de munca.
Art. 36. [angajarea strainilor si apatrizilor]
Cetatenii straini si apatrizii pot fi angajati prin contract individual de munca in baza autorizatiei de munca sau a permisului de sedere in scop de munca, eliberata/eliberat potrivit legii.
Cetatenii straini sunt persoane care au cetatenia unei alte tari decat tara unde locuiesc sau isi desfasoara activitatea.
Cetatenii apatrizi se refera la persoanele care nu sunt considerate cetateni ai niciunei tari, adica nu au cetatenia niciunei tari din lume. Apatrizii pot fi o consecinta a unor situatii precum conflictele de cetatenie, schimbarile de granite, sau legislatia discriminatorie privind cetatenia. (OUG nr. 194 din 12 decembrie 2002, forma consolidata valabila la data 02-04-2024)
Categorii de lucratori straini
Conform dispozitiilor Ordonantei 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor in Romania, exista urmatoarele categorii de lucratori straini eligibili pentru angajare pe teritoriul romanesc:
- lucrator permanent;
- lucrator stagiar;
- lucrator au pair;
- lucrator sezonier;
- lucrator transfrontalier;
- lucrator inalt calificat;
- lucrator detasat;
- personal cu calificare speciala.
Vom detalia in continuare semnificatia fiecarui lucrator strain conform informatiilor furnizate de Ministerul Muncii.
Lucrator permanent- strainul incadrat in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata, incheiat cu un angajator in baza avizului de angajare;
Lucrator stagiar- strainul incadrat in munca pe teritoriul Romaniei in baza avizului de angajare, titular al unei diplome de invatamant superior sau care urmeaza o forma de invatamant superior intr-o tara terta, care participa pe teritoriul Romaniei la un program de stagiu, cu durata determinata, in scopul imbunatatirii pregatirii profesionale sau obtinerii unei calificari profesionale, precum si al imbunatatirii cunostintelor lingvistice si culturale;
Lucrator au pair - strainul incadrat in munca temporar de o familie-gazda, pentru a-si imbunatati cunostintele si competentele lingvistice in schimbul unor activitati casnice usoare si de ingrijire a copiilor;
Lucrator sezonier - strainul care isi mentine resedinta principala intr-un stat tert, dar locuieste legal si temporar pe teritoriul Romaniei, fiind incadrat in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca pe durata determinata, incheiat cu un angajator in baza avizului de angajare, pentru a presta o activitate care se desfasoara in functie de succesiunea anotimpurilor;
Lucrator transfrontalier- strainul, cetatean al unui stat ce are frontiera comuna cu Romania si care locuieste in zona de frontiera a statului respectiv, incadrat in munca intr-o localitate de frontiera de pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata, incheiat cu un angajator, in baza avizului de angajare;
Lucrator inalt calificat- strainul incadrat in munca pe teritoriul Romaniei pe un loc de munca inalt calificat, cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata de cel putin sase luni, conform art. 2 alin. (a) lit. i) din Ordonanta Guvernului nr. 25/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, incheiat cu un angajator in baza avizului de angajare;
Lucrator detasat – strainul calificat, detasat temporar de la intreprinderea stabilita intr-o tara terta, la care este si ramane angajat cu contract de munca valabil, la un beneficiar al prestarii de servicii care apartine acelei intreprinderi sau aceluiasi grup de intreprinderi cu intreprinderea de la care se face detasarea ori cu care intreprinderea a incheiat un contract care presupune detasarea unui angajat al acesteia pe teritoriul Romaniei;
Personal cu calificare speciala - profesorii universitari, cercetatorii si personalul stiintific care desfasoara in Romania o activitate academica sau o activitate de cercetare in cadrul institutiilor de invatamant superior acreditate/autorizate sa functioneze provizoriu, institutiilor de educatie si cercetare, autoritatilor si institutiilor din sistemul administratiei publice centrale.
Procesul de angajare - principalele etape
A.Obtinerea avizului de angajare
Angajatorii trebuie sa obtina un aviz de angajare pentru a putea angaja un cetatean strain cu contract individual de munca, fie pe durata nedeterminata, fie determinata. Acest aviz este emis de catre Inspectoratul General pentru Imigrari.
Pentru a putea obtine un aviz de angajare si a lucra in Romania in calitate de cetatean non-UE/SEE/Elvetia, trebuie sa se indeplineasca urmatoarele conditii, conform legislatiei in vigoare:
1.Locuri de munca vacante: Posturile vacante nu pot fi ocupate de cetateni romani, cetateni ai statelor membre UE/SEE sau de rezidenti permanenti in Romania.
2.Conditii speciale de pregatire profesionala si experienta: Trebuie sa indepliniti conditiile speciale de pregatire profesionala, experienta in activitate si autorizare pentru pozitia respectiva.
3.Aptitudini medicale: Trebuie sa faceti dovada ca sunteti apt din punct de vedere medical sa desfasurati activitatea respectiva.
4.Antecedente penale: Nu trebuie sa aveti antecedente penale care sa fie incompatibile cu activitatea pe care o desfasurati sau urmeaza sa o desfasurati in Romania.
5.Contingentul anual aprobat: Trebuie sa va incadrati in contingentul anual aprobat prin Hotarare a Guvernului pentru angajarea cetatenilor straini.
6.Obligatii fiscale ale angajatorului: Angajatorul trebuie sa aiba achitate la zi obligatiile catre bugetul de stat.
7.Activitati compatibile cu functia: Angajatorul trebuie sa desfasoare activitati compatibile cu functia pentru care se solicita incadrarea in munca a strainului.
Potrivit art. 7 alin. (2) lit. d) din Ordonanta de urgenta nr. 25/2024 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul strainilor si al frontierei, angajatorul trebuie sa indeplineasca conditia de a desfasura efectiv activitate in domeniul de activitate pentru care solicita avizul de angajare de minim 1 an.
8.Absenta sanctiunilor pentru munca nedeclarata sau angajare ilegala: Angajatorul/beneficiarul prestarii serviciilor nu trebuie sa fi fost sanctionat pentru munca nedeclarata sau angajare ilegala in ultimele 6 luni anterioare solutionarii cererii. (sursa: https://igi.mai.gov.ro/obtinerea-avizului/)
Documentele necesare pentru obtinerea avizului de angajare:
In vederea obtinerii avizului de angajare, angajatorul trebuie sa depuna la Inspectoratul General pentru Imigrari urmatoarele documente:
- Cerere tip care sa reprezinte motivarea angajarii;
- Certificatul de inregistrare de la Registrul Comertului – copie si original;
- Certificat emis de ANAF din care sa reiasa ca toate obligatiile fiscale catre stat au fost indeplinite;
- Fisa postului pentru postul vacant si organigrama angajatorului cu precizarea functiilor ocupate si vacante;
- Adeverinta care se emite de catre ANOFM de pe raza judetului unde se afla societatea angajatoare care trebuie sa certifice ca nu a fost gasit in baza de date ANOFM un candidat care sa corespunda cerintelor postului. Conform Legii nr. 28/2024, adeverinta va trebui eliberata cu cel mult 90 de zile anterior depunerii cererii pentru avizul de angajare.
- Dovada publicarii prin mijloace de informare in masa din Romania a unui anunt pentru ocuparea locului de munca vacant;
- Oferta de angajare din partea societatii;
- Copie dupa procesul verbal care a fost intocmit dupa ce se selectia pentru ocuparea posturilor vacante a fost incheiata;
- CV-ul strainului care urmeaza a fi angajat si declaratia acestuia pe propria raspundere in care sa fie mentionat faptul ca este apt din punct de vedere medical pentru postul respectiv si ca detine cunostinte minime de limba romana sau cunoaste o limba de circulatie internationala si 2 fotografii de tip ¾ ale strainului;
- Documentul de autorizare prevazut de lege, daca este cazul;
- Cazierul judiciar al strainului sau alt document cu aceeasi valoare juridica, eliberat de autoritatile din tara de origine ori resedinta, tradus si legalizat in conditiile legii;
- Cazier judiciar al societatii angajatoare;
- Copia documentului de trecere a frontierei al strainului, valabil.
Avizul de angajare/detasare se anuleaza de Inspectoratul General pentru Imigrari in urmatoarele cazuri:
a) se constata ulterior ca la data eliberarii avizului de angajare/detasare nu erau indeplinite conditiile prevazute de prezenta ordonanta in acest sens;
b) se constata ulterior ca avizul de angajare/detasare a fost obtinut pe baza unor documente false sau falsificate;
c) angajatorul/beneficiarul prestarii de servicii nu se prezinta la Inspectoratul General pentru Imigrari in vederea ridicarii avizului de angajare/detasare, in termen de 30 de zile de la data programata pentru solutionarea cererii;
d) se constata ca pana la obtinerea vizei de lunga sedere pentru angajare in munca sau detasare nu mai sunt indeplinite conditiile de eliberare a avizului de angajare/detasare;
e) la incetarea contractului individual de munca sau a detasarii, conform Legii nr. 28 din 29 februarie 2024.
B.Obtinerea unei vize de lunga sedere
Dupa obtinerea avizului de angajare, strainul trebuie sa solicite o viza de lunga sedere in scop de munca de la ambasada sau consulatul romanesc din tara sa de origine sau din tara in care are resedinta legala.
In conformitate cu legislatia in vigoare, viza poate fi acordata strainilor la cerere. Cererea trebuie depusa la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei din strainatate, in jurisdictia carora solicitantul isi are domiciliul sau resedinta. In cazuri deosebite sau urgente, cererea poate fi depusa la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei din statul in care solicitantul se afla legal.
Viza de lunga sedere in scop de munca, desfasurare de activitati profesionale sau pentru detasare se acorda in baza avizului de angajare obtinut de angajatorul din Romania pentru cetateanul strain respectiv.
Viza de lunga sedere pentru desfasurarea de activitati profesionale se acorda strainilor care urmeaza sa practice profesii liberale reglementate prin legi speciale pe teritoriul Romaniei.
Viza de lunga sedere pentru angajare in munca se acorda strainilor cu scopul incadrarii in munca pe teritoriul Romaniei. Aceasta se va elibera si sportivilor care urmeaza sa evolueze in cadrul cluburilor sau echipelor din Romania, in baza unui contract individual de munca in conformitate cu legea.
Viza de lunga sedere pentru detasare se acorda strainilor calificati, angajati ai unei persoane juridice cu sediul in strainatate, care urmeaza sa desfasoare activitati in munca pe teritoriul Romaniei, in conformitate cu legea.
Strainul poate solicita viza de lunga sedere pentru detasare in termen de 180 de zile de la data obtinerii avizului de detasare de catre beneficiarul prestarii de servicii. Viza se solutioneaza de Centrul National de Vize, in termen de 20 de zile de la data depunerii cererii de eliberare a vizei, fara a mai fi necesara obtinerea avizului.
C.Obtinerea dreptului de sedere
Dupa intrarea in Romania cu viza de lunga sedere, strainul trebuie sa solicite dreptul de sedere pe termen lung in scop de munca la Inspectoratul pentru Imigrari.
Dreptul de sedere temporara in scop de munca sau pentru activitati profesionale este acordat.
D.Eliberarea permisului de sedere in scop de munca / in scop de detasare
Dupa obtinerea dreptului de sedere, strainul trebuie sa solicite eliberarea unui permis de sedere in scop de munca sau in scop de detasare de la Inspectoratul pentru Imigrari.
In conformitate cu prevederile noului act normativ, Ordonanta de urgenta nr. 25/2024, angajatorul are acum obligatia de a incheia contractul individual de munca in termen de 15 zile lucratoare de la intrarea strainului pe teritoriul Romaniei sau, dupa caz, de la obtinerea noului aviz de angajare in cazul vizei de lunga sedere pentru angajare in munca.
Neindeplinirea acestei obligatii constituie contraventie si este sanctionata cu amenda cuprinsa intre 5.000 si 10.000 lei. Totusi, este important de mentionat ca neincheierea contractului individual de munca nu reprezinta o contraventie in cazul in care aceasta se datoreaza culpei strainului.
Aceasta prevedere are scopul de a asigura respectarea drepturilor strainilor care vin in Romania pentru a lucra si de a impune responsabilitatea angajatorilor in ceea ce priveste respectarea termenelor legale pentru incheierea contractelor de munca.
Art. 56 alin. (1) - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, cu modificarile si completarile ulterioare
Strainilor intrati in Romania in scopul incadrarii in munca li se prelungeste dreptul de sedere temporara in scop de munca daca prezinta contractul individual de munca cu norma intreaga, incheiat in termen de 15 zile lucratoare de la intrarea pe teritoriul Romaniei sau, dupa caz, de la obtinerea noului aviz de angajare, inregistrat in registrul general de evidenta a salariatilor, din care rezulta ca salariul este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata. In cazul lucratorilor inalt calificati, salariul trebuie sa fie cel putin la nivelul castigului salarial mediu brut.
Categorii de straini care pot fi incadrati in munca fara a fi necesar avizul de angajare
Urmatoarelor categorii de straini pot fi incadrati in munca sau pot presta munca la persoane fizice sau juridice din Romania fara aviz de angajare:
a) strainii al caror acces liber pe piata muncii din Romania este stabilit prin tratate incheiate de Romania cu alte state;
b) strainii care urmeaza sa desfasoare activitati didactice, stiintifice sau alte categorii de activitati specifice cu caracter temporar in institutii de profil acreditate ori autorizate provizoriu din Romania, in baza unor acorduri bilaterale sau ca titulari ai unui drept de sedere temporara pentru desfasurarea de activitati de cercetare stiintifica, si personalul cu calificare speciala, in baza ordinului ministrului educatiei nationale, precum si strainii care desfasoara activitati artistice in institutii de cultura din Romania, in baza ordinului ministrului culturii;
c) strainii care urmeaza sa desfasoare pe teritoriul Romaniei activitati temporare solicitate de ministere ori de alte autoritati ale administratiei publice centrale sau locale ori de autoritati administrative autonome;
d) strainii care sunt numiti la conducerea unei filiale, reprezentante sau sucursale de pe teritoriul Romaniei a unei companii care are sediul in strainatate, in conformitate cu actele prevazute de legislatia romana care fac dovada in acest sens;
e) strainii titulari ai dreptului de sedere pe termen lung pe teritoriul Romaniei;
f) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman;
g) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru studii; Strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru studii vor putea fi incadrati in munca pe teritoriul Romaniei fara aviz de angajare numai cu contract individual de munca cu timp partial, cu durata muncii de maximum sase ore pe zi, potrivit art. 3 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 24/2014, modificata si completata ulterior prin Legea nr. 28 din 29 februarie 2024.
h) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara acordat potrivit prevederilor 130 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) strainii, posesori ai unui permis de sedere temporara valabil, acordat in scopul reintregirii familiei, care au beneficiat anterior de un drept de sedere pe teritoriul Romaniei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman si care se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 64 (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania;
k) solicitantii de azil de la data la care au dreptul de a primi acces la piata fortei de munca potrivit Legii 122/2006 privind azilul in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, daca se mai afla in procedura de determinare a unei forme de protectie;
l) strainii tolerati, pe perioada cat li s-a acordat tolerarea ramanerii pe teritoriul Romaniei.
m) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara in scop de munca, incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pentru incadrarea in munca la un alt angajator, cu contract individual de munca cu timp partial;
n) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru activitati religioase care urmeaza sa fie incadrati in munca pe teritoriul Romaniei, in cadrul unitatilor de cult.
o) cetatenilor din Republica Moldova, Ucraina si Republica Serbia incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pe o perioada de maximum 9 luni intr-un an calendaristic.
Potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 28 din 29 februarie 2024, pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul strainilor, se mai adauga trei categorii de straini pentru care nu este necesara obtinerea avizului de angajare:
p) strainii posesori ai unei Carti albastre a UE, valabila, eliberata de un stat membru al Uniunii Europene, care urmeaza sa desfasoare pe teritoriul Romaniei activitati in scop de munca, in calitate de lucrator inalt calificat, in cadrul unei mobilitati;
q) strainii posesori ai unei Carti albastre a UE, valabila, dupa 12 luni de angajare legala in munca pe teritoriul Romaniei, in calitate de lucrator inalt calificat;
r) strainii titulari ai dreptului de sedere pe termen lung acordat de un alt stat membru al Uniunii Europene, posesori ai unui permis de sedere pe termen lung continand mentiunea «Fost posesor de Carte albastra a UE.
Ordonanta de Urgenta 25/2024 stabileste ca angajatorii, sunt obligati sa informeze Inspectoratul General pentru Imigrari cu privire la incetarea sau suspendarea raportului juridic cu strainul, in termen de 5 zile lucratoare de la data producerii evenimentului.
Art. 34 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 25/2014 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) Angajatorul/Beneficiarul prestarii de servicii prevazut la alin. (1) are obligatia de a comunica Inspectoratului General pentru Imigrari, in termen de 5 zile lucratoare, modificarea sau incetarea contractului individual de munca incheiat cu strainul ori, dupa caz, incetarea detasarii acestuia.